KRP
Het KwaliteitsRegister voor Pedicures (KRP) is een systeem dat is
ontwikkeld door ProCERT om de kwaliteit van pedicures te waarborgen. Zorgverzekeraars verlangen van
zorgverleners dat ze hun kennis op peil houden. Iedere beroepsgroep binnen de zorg kent hiervoor zijn eigen
systeem.
De markt in de zorg ontwikkelt zich naar een markt waarin
zorgverleners steeds meer gaan samenwerken. In deze markt groeit de behoefte aan professioneel
gespecialiseerde pedicures die werken volgens een afgesproken protocol, een richtlijn. In het Kwaliteit
Register voor Pedicures (KRP) worden de kwaliteiten van de beroepsgroep vastgelegd. Het systeem biedt de
mogelijkheid aan consumenten en ketenpartners om inzicht te krijgen in de kwaliteit van de geregistreerde
pedicure en dus in de behandeling. Het KRP helpt deze pedicures landelijk te registeren.
Zorgverzekeraars zullen het KRP gebruiken
voor het verstrekken van vergoedingen.
Met de introductie van het KRP verdwijnt de verplichting om als pedicure via
examinering iedere 5 jaar het certificaat DV en RV te verlengen. Voor pedicures die na 1 juli 2008 hun certificaat
nog moeten verlengen met een examen, komt een overgangsregeling.
ProCERT heeft het registratiesysteem zodanig ontwikkeld dat het
beroep van pedicure transparant en de kwaliteit van beroep en beroepsuitoefening geborgd worden. Een van de
voorwaarden daarbij is, dat het registratiesysteem aansluit bij de kwaliteitsnormen van de
brancheorganisatie.
De kwaliteitsnormen berusten op vier
pijlers:
Vakbekwaamheid; deze is geformuleerd in beroepscompetenties en vastgelegd in een
diploma.
Hygiënisch, arbotechnisch en milieutechnisch verantwoord uitoefenen van het beroep
volgens de Code van de Voetverzorger/ het voetverzorgingsbedrijf.
Beroepsuitoefening volgens de vastgestelde richtlijnen DV/RV.
Bijhouden van kennis en kunde op het vakgebied.
Het kwaliteitsregister en dus ook de toelatingsvoorwaarden zijn op bovengenoemde
pijlers gebaseerd.
Wat zijn de voordelen van bedrijfscertificering?
Certificering en zichtbare keurmerken zijn een compact, visueel kwaliteitsoordeel
over een product of dienst, afkomstig van een betrouwbare bron.
ProCERT spant zich niet alleen in om zoveel mogelijk pedicures te
helpen bij certificering. ProCERT werkt ook aan brede bekendheid daarvan, dus worden (potentiële) cliënten,
zorginstellingen en ziektekostenverzekeraars geattendeerd op certificering.
Een voordeel van bedrijfscertificering is dat bedrijven hiermee
erkenning krijgen voor hun vak en de branche. Certificering geeft aan dat zij continu bezig zijn hun kennis
te vergroten en aandacht hebben voor kwaliteitsverhogende activiteiten, zoals de beroepscode en/of
gedragscode.
|